Ćwiczenia aerobowe – komu są potrzebne?

Komu naprawdę potrzebne są ćwiczenia aerobowe? Zwykle poleca się je jako uzupełnienie ćwiczeń na siłowni, a już nierozerwalnie wiążą się one w powszechnej świadomości ze spalaniem nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jednak mają też swoich przeciwników.

Ćwiczenia aerobowe a twoje cele

Wielu ludzi argumentuje, że ćwiczenia aerobowe powodują utratę masy mięśniowej i niepotrzebną nadprodukcję kortyzolu. Według nich należy ich całkowicie zaniechać.

Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić przed podjęciem jakiegokolwiek treningu sportowego, jest jasne wytyczenie sobie celów, jakie chce się osiągnąć. Do tego celu dobieramy rodzaje ćwiczeń.

Inaczej będzie wyglądał trening sprintera, a inaczej maratończyka. Nieco inaczej będzie ćwiczył trójboista, a inaczej kulturysta, choć w pewnym przypadkach ich metodyka treningowa będzie zbliżona. Bez określenia celów trudno się wypowiadać na temat przydatności takich czy innych ćwiczeń.

Ćwiczenia aerobowe a spalanie tkanki tłuszczowej

Osoby pytające o aeroby mają najczęściej na uwadze pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jeśli ktoś stawia sobie na pierwszym miejscu taki cel, to powinien zrozumieć, że ćwiczenia aerobowe nie są dla niego narzędziem optymalnym. Ma za to dwie inne i o wiele lepsze możliwości. Jeżeli interesuje go jednocześnie trening na siłowni, to radzę w pierwszych miesiącach skupić się tylko na nim.

Dla osoby podejmującej treningi będzie to wystarczający impuls do palenia tkanki tłuszczowej. Najważniejsze będzie wykonywanie ciężkich ćwiczeń złożonych, które wymagają dużego nakładu energii. Akcentuję tu trening nóg i grzbietu, zaś w żadnym razie brzucha! Dopiero po jakichś trzech miesiącach można ocenić, czy potrzebne są dodatkowe bodźce, by spalać dalej tkankę tłuszczową. Rzecz jasna pomijam tutaj sprawy związane z żywieniem i dietetyką.

Jeśli zaś chodzi tylko o spalanie tłuszczu bez ćwiczeń siłowych, to lepszy będzie trening interwałowy. Jego intensywność zależy od możliwości kondycyjnych danej osoby. To właśnie jest druga droga.

Skoro tak, to czemu mają służyć ćwiczenia aerobowe?

Czy są zupełnie bezużyteczne? Mogą być dobrym uzupełnieniem w treningach na masę mięśniową lub zwiększenie siły. Poprawią kondycję i wydolność serca. Radzę tylko z nimi nie przesadzać. Wystarczy kilkanaście minut dwa do trzech razy tygodniowo. Zalecenie to nie dotyczy osób, które z takich czy innych przyczyn dużo chodzą. Dla nich ćwiczenia aerobowe będą tylko niepotrzebnym obciążaniem organizmu hamującym przyrosty masy i siły.

Kondycja i wytrzymałość

Zostają nam jeszcze ci, których celem jest raczej poprawa kondycji i wytrzymałości. Oni mogą położyć większy nacisk na ćwiczenia aerobowe. Na pewno będą też dobrym sposobem powrotu do zdrowia u ludzi wymagających rehabilitacji. To głównie dla nich są przeznaczone wszystkie rowerki stacjonarne i podobne przyrządy. Niezależnie od wytyczonych celów nigdy nie korzystajmy z ruchomych bieżni, gdyż niszczą one stawy. O wiele lepsze będzie normalne bieganie, pływanie lub wspomniane rowerki.

Odpowiedź do artykułu “Ćwiczenia aerobowe – komu są potrzebne?

  1. Pingback: Artykuły tematyczne » Archiwum bloga » Bezsenność czy depresja? Obie mają wiele twarzy….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz też: