Trening na jędrny brzuch, uda i pośladki. Dodatek specjalny nr 2

Nieprawidłowości dolnych partii ciała

Skoro zabieramy się za rzeźbienie ud, pośladków i brzucha, nieodłącznym elementem profesjonalnego podejścia do tego programu, co zresztą wyróżnia tego typu systemy treningowe od popularnych artykulików pisanych bełkotliwie przez dyletantów, musi być analiza wad postawy dolnych partii ciała. W poprzednim dodatku specjalnym dokonałem uproszczonej analizy górnych części ciała, teraz czas na dół.
Tu najczęściej natrafiamy na jeszcze więcej problemów. Zacząć muszę niestety od nieszczęsnych szpilek. Nie mam zamiaru wydawać im wojny, bo i tak w tym wypadku stoję na przegranej pozycji. Dlatego nie mam zamiaru przekonywać Was, byście całkiem zaniechały noszenia szpilek. Przyjrzyjmy się jednak, jak to w praktyce wygląda.
Na skutek zmiany ustawienia stóp zmienia się także ustawienie kolan i bioder. Wszystkie te stawy pracują w nieanatomicznych pozycjach, co prędzej czy później musi zaowocować problemami zdrowotnymi. Skoro zaś cała postawa jest krzywa (patrząc z boku), to i kręgosłup będzie ulegał nieprawidłowych naciskom. Zobaczcie, jak poruszają się gwiazdy na scenie. To niby najpiękniejsze. Górna połowa odchylona za bardzo do tyłu, a miednica wypchnięta w przód. Czy to jeszcze piękno, czy już raczej jego parodia… Same oceńcie, choć może to być trudne, gdyż brak nam już prawidłowych wzorców.

Biodra i miednica

Najpierw biodra. Miednica zostaje wypchnięta bardziej do przodu. Dochodzi wówczas do uwypuklenia brzucha i tak oto nawet bez grama tłuszczu w tym miejscu można odnieść wrażenie, że brzuch wystaje bardziej niż powinien. Z drugiej strony pośladki tracą napięcie mięśniowe i stają się z czasem lekko obwisłe. Zmienia się punkt ciężkości ciała, a to destabilizuje kręgosłup. Mięśnie przedniej części obręczy biodrowej przejmują od pośladków rolę stabilizatorów. Gdy do tego dodamy skrzywienie boczne kręgosłupa, końcowy efekt trudno nawet przewidzieć, ale pewne jest, że będzie on nieprzyjemny.

Stawy kolanowe

Zmienia się też rozkład sił w stawach kolanowych. Powoduje to, iż niektóre głowy mięśnie czoworgołowego pracują ciężej, a inne zostają osłabione. Ten nierównomierny i przedłużający się stan napięcia mięśni doprowadza w ostateczności do wykrzywienia stawu kolanowego. Zwróćcie uwagę, że kobiety o wiele częściej narzekają na stawy i chorują na osteoporozę. Przyczyny są dwie. Pierwszą są omawiane właśnie szpilki, drugą dieta zbyt uboga w białko, o czym napiszę więcej w najbliższym czasie.

Staw skokowy i stopa

Pięta jest stale podniesiona do góry. Ulegają więc przykurczowi mięśnie brzuchate łydki i mięśnie płaszczowe, za to piszczelowe zostają nadmiernie rozciągnięte. Ścięgno Achillesa będące potężną dźwignią wybijającą całe ciało w górę w czasie chodzenia, biegania i skakania, zostaje praktycznie zablokowane. To kolejny element przeciążający kręgosłup.
Skomplikowane procesy degeneracji zachodzą w samych stopach, a zwłaszcza w palcach, które podlegają teraz nadmiernemu naciskowi i to pod całkowicie nieprawidłowym kątem. Szybko dochodzi do zniekształceń.

Kłopotliwe szpilki

Czy pamiętacie jeszcze Drogie Panie, gdy pierwszy raz założyłyście szpilki? Wcale nie czułyście komfortowo. Wręcz przeciwnie. Z czasem przyzwyczaiłyście się. Niektóre do tego stopnia, że praktycznie wszędzie i zawsze idą w szpilkach, a w innych butach na niższym obcasie już prawie nie są w stanie chodzić.
Teraz szukacie sposobów na rzeźbienie ud, pośladków czy brzucha. Brzuch wydaje Wam się zbyt wypukły, a pośladki za bardzo obwisłe. Tu podałem najczęstszą przyczynę takiego stanu rzeczy. Dlatego właśnie musimy korygować i jeszcze raz korygować. Wielu ekspertów w dziedzinie treningu siłowego, takich posiadających prawdziwą a nie urojoną wiedzę, zaleca rozpocząć wszystko od wizyty u lekarza i rehabilitacji. Zgadzam się z nimi w całej rozciągliwości, jednak zdaję sobie też sprawę, że znalezienie w naszych realiach lekarza, który podejdzie poważnie do sprawy oraz dobrego rehabilitanta, wcale nie jest łatwe. Mimo to, o ile możecie – szukajcie.
Poszedłem więc na kompromis i tak oto powstała ta propozycja jednoczesnego rzeźbienia ud, pośladków i brzucha i korekty wad postawy.
Nie namawiam Was do całkowitego porzucenia szpilek, ale czy zawsze i wszędzie trzeba w nich iść? Czy są konieczne na zakupach? Warto wybrać się na spacery w obuwiu bez obcasów. Takie też obuwie jest konieczne podczas Waszego treningu siłowego. Będziemy też z czasem dokładać ćwiczenia rozciągające przykurczone mięśnie i wzmacniające je. Jestem głęboko przekonany, że zyska na tym Wasza kobieca atrakcyjność, jak i zdrowie.